متمرکز کننده سهموی با کانون خطی

متمرکز کننده سهموی با کانون خطی

متمرکز کننده سهوی با کانون خطی برای اولین بار تماما توسط شرکت سرو انرژی کیا ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت. این متمرکز کننده در ابعاد یک متر در 3.5 متر  از جنس ورق استیل با انعکاس بسیار بالا ساخته شد. برای تضمین کارکرد صحیح این سیستم ، ابتدا دو نمونه در ابعاد کوچک 4تر و بصورت پروتوتایپ ساخته گردید و پش از آزمایشات متعدد روی نحوه چرخش سامانه نهایی در ابعاد واقعی ساخته شد.

این سامانه مجهز به سیستم ردیاب خورشیدی بوده که تماما توسط شرکت طراحی و ساخته شده است. این ردیاب  خورشیدی مجهز به سامانه نویز گیر  نوری و همچنین سامانه تنظیم درجه انحراف در مکانها ی دارای مانع می باشد.

تجهیزات و قطعات بکار رفته در این سامانه شامل انعکاس دهنده نور به صورت سهمی ، یک پانل فتوولتائیک 40 واتی ، یک دستگاه الکترو گیربکس کوپل با گیربکس دور آرام 3 واتی و یک جعبه که شامل یک عدد باطری و سیستم کنترلی هوشمند پیشرفته که شامل 600 خط برنامه و آرایه ای از سنسور حساس به نور خورشید و 1عدد سنسور حساس به حرارت و مخزن استیل و تراپ ( تله بخار) و رایزر انتقال حرارت و لوله های انتقال جریان آب می باشد. این المان جهت دنبال کردن خورشید شامل یک سیستم پیشرفته کنترلی دنبال کننده خورشیدی می باشد که توضیحات آن به شرح ذیل می باشد.

  • این مدار از چند بخش اصلی تشکیل شده است
  • میکروکنترلر
  • درایو موتور
  • ماژول سنسور
  • سنسور های جانبی
  • نمایشگر
  • ارتباطات جانبی

تابع جهت یابی خورشید

توسط آرایه ای از سنسورهای دوتایی که به صورت عمود به هم رو به آسمان نصب شده است، شدت نور  اندازه گیری می شود. هر کدام که شدت نور بیشتری داشت، میکروکنترلر دستور چرخش سهموی را به سمت نور بیشتر می دهد. این چرخش انقدر ادامه پیدا می کند تا نور هر دو آرایه سنسور با اختلاف تنظیم شده ای برابر شوند. در واقع اصول عملکر این سیستم همین الگوریتم است.

بازدید دانش آموزان تهرانی از سامانه متمرکز کننده خورشیدی

بازدید دانش آموزان تهرانی از سامانه متمرکز کننده خورشیدی